mandag den 20. maj 2013

Mac & Cheese


Mac & cheese er en af de der amerikanske livretter, som jeg har læst om i utallige børne- og ungdomsbøger gennem tiderne. Det er bare ikke noget jeg nogensinde selv har prøvet, så da jeg faldt over denne opskrift på huffingtonpost vidste jeg, at jeg blev nødt til at prøve det. Basen til saucen er løg, så allerede der var jeg overbevist! Jeg tror det var det, der i sidste ende gjorde at retten ikke blev så fed at smage, selvom den absolut havde den cremene fornemmelse, som jeg forventede. 
Kæresten krævede, at der skulle være kød i dagens ret, så jeg tilsatte tern af sennepsglaseret hamburgerryg, da jeg havde en rest af det fra i forgårs. Det skyldte jeg ham også, eftersom jeg glemte kødet i går aftes, og vi derfor fik et måltid som var vegetarisk, helt uden at det var planen. Hovsa. Men nå, mac & cheese blev et hit. Så skal det i øvrigt være usagt hvor stor en del af successen, der skyldes tilstedeværelsen af kød. 

Mac & Cheese (3 personer)
220 g fuldkornspasta
3 løg
9 fed hvidløg
1½ dl vand
½ tsk sennepspulver
½ tsk cayennepeber
2 dl revet ost, fx cheddar eller gouda
1 dl cremefraice eller græsk yoghurt
salt & peber
rasp
1 dl revet ost
skinkestrimler

Pastaen koges i letsaltet vand efter anvisningen på pakken. Jeg brugte fuldkornspenne og de skal koge ca. 15 minutter, selvom pakningen siger at 12 kan gøre det.
Løgene hakkes groft sammen med hvidløg og puttes i en mikroovnsskål sammen med vandet. Dækkes med husholdningsfilm og koger 10 minutter i mikroovnen. Når tiden er gået pureres massen i en minihakker, og overflyttes til en gryde. Løgpureen koges sammen med sennepspulver, cayennepeber og revet ost. Når osten er smeltet ind i saucen blandes cremefraichen i og der smages til med salt og peber. Kan du lide maden en smule stærkere kan mængden af cayennepeber justeres.
Den kogte og afdryppede pasta blandes med saucen og skinkestrimler, hældes i et ildfast fad og drysses med rasp og revet ost. Bages ca. 15 minutter ved 180 grader indtil osten er gylden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar